Jag hoppas på stort deltagande och intressanta inlägg när jag nu lägger ut de första frågorna till romanen. De gäller s. 12-81. Kommentera gärna varandras inlägg också och ställ egna frågor.
1. Kommentera hur presentationen av Eriks liv i skolan och hemma fortgår under s. 12-51. Hur är hans relation till vuxenvärlden? Ge exempel. Jämför den tidens skola med dagens. På vilka punkter liknar de varandra och vad skiljer dem åt?
2. Analysera rektorns ord: "Du är ondskan själv och sådana som du måste förgöras". Hur känns det för Erik att höra detta tror du? Hur tänker vi som läsare om det han säger med den information vi har om Erik? Hur verkar Erik vara ur vuxenvärldens perspektiv i skolan t.ex.?
3. Vad tänker ni om moderns ingripande s. 52-54? Varför har hon inte gjort något tidigare?
4. Kommentera ankomsten till Stjärnsberg. Vilken inställning har Erik till sitt nya liv?
5. Vad innebär Stjärnsbergsandan? Hur tror du att Erik kommer att leva upp till den?
6. Kommentera personbeskrivningen s. 72-73. Vad säger de om människosyn?
7. På s 79-81 får vi läsa om ett samtal som Pierre och Erik har om våld. Vilka ståndpunkter presenteras?
Omtumlande. När rektorn hade yttrat meningen tror jag att Erik hamnade i en smärre chock. Han har hört glåpord och fått tagit emot stryk, men att få höra att det var han som var ondskan och måste förgöras tror jag han inte alls hade förberett sig på. Jag tror att Erik fick lite som ett uppvaknade och en känsla av att han var precis som sin far – och att det var någonting han aldrig ville bli
SvaraRadera2.
RaderaTycker ni att Erik är som sin far då?
RaderaFråga 2.
Radera”Du är ondskan själv och sådana som du måste förgöras”
Ja precis, (bra sagt madde). Erik sa tidigare i boken att han själv tyckte att han hade två sidor. Nästan lite som den gode och den onde. Den ena sidan ville inte slås och var egentligen bara en pojke som haft det svårt i livet. Medans den andra sidan var mycket lik hans far, alltså våldsam och grym. Och Erik gillade det inte alls. Och ur den så kallade ”vuxenvärldens” perspektiv så ser de olika personerna hans sidor, beroende på vad de är för personer. Till exempel lärarna, slogs de så såg de den ”onda” sidan av Erik, fast om de var ”snälla” så såg de hans fina sida.
Jag tycker att Erik är kanske lite lik sin far men han gillar ju inte att ge stryk, han brukar ju tycka synd om dem men han ger stryk och leker "kung" så att han kan klara av dom jobbiga situationerna hemma, eller har jag fel nu? + att han hatar ju sin far också
RaderaKan nästan tänka mig att han har ärvt det lite av sin pappa (den onda sidan av sig själv), fast att det fortfarande är i första stadiet. Erik verkar ha ett inbyggt bestraffningssystem: "Är du snäll mot mig, är jag snäll mot dig" och vise versa. Annars tror jag att de på insidan skiljer sig åt. Hans far verkar mer njuta av bestraffningen, medan Erik mer ser det som ett sätt att hålla kvar sin värdighet.
RaderaNej, det tycker jag inte. Jag tycker inte att han verkar vara av samma sadistiska fallenhet som sin far - han försöker som oftast att försöka undvika bråk när han kan och känner sig besviken när han av någon anledning känner sig tvingad att tillgripa det.
Raderajag tror, precis som Madde sa, att det är ett uppvaknande för honom. Så när hans mamma sedan ger honom chansen till en nystart så vänder han ryggen mot sin onda sida och väljer istället att använda sin goda sida när han kommer till Stjärnsberg.
RaderaAbsolut! Som jag skrev, att de på insidan skiljer sig åt, dessvärre inte till det yttre. I början tror jag att allting berodde på värdighet och makt, men att det senare utvecklats till en större empati från Eriks sida. (Kanske förändrades det när Erik fick signaler av hans bror, som höll på att bli som honom?)
RaderaJag håller med de andra att han inte är som sin far. Han slåss för att han vet att det funkar liksom, men han njuter inte utav det och vill helst sluta med det.
RaderaHåller med.
Radera*Han kände inte någon glädjee eller triumph sådana lägen. Han tyckte mest synde om dom som måste få stryk*
Han är ganska sympatetiskt, bara inte för såna som lärare som vill slåse f;r ingen anledning (som hans far).
Den stora skillnaden mellan Eric och pappan är nog att Eric ser det han gör som en nödvändighet för att klara sig medans hans pappa verkar nästan sadistisk med otroliga kontrollbehov! Det är nog tankesättet som skiljer dom åt mer än handlingar.
RaderaHåller med er på det viset! Vad jag menar är att jag Erik möjligen(!!) kan vara i det första stadiet av den sadistiska skalan hans far redan uppnått. Vem vet? Erik kanske blir som hans far om han skulle fortsatt i hans banor på Läroverket? Eller så var hans far som honom när han var mindre - vilket gjort honom till den han är?
RaderaDANNY Jag tro inte att han bara leker ”kung” för att han tycker att det kommer kännas bättre för han där hemma där han har det jobbigt. Han gör det bara för att han tycker det behövs, för ordning och systemets skull inte för hans egen skull. Han gillar inte alls att bli våldsam och det snart började han bli självmedveten.
RaderaCitat (woow)
s.26 ”Han kände inte längre någon glädje eller triumf i sådana lägen. Han tyckte mest synd om dom som måste få stryk. Och det var det andra skälet, det han inte berättade för gänget, till att han slogs mindre och mindre.”
jaja, jag håller ju med också lite JEAAN men om han ger upp då visar han väl att han är feg? och det vill han ju inte? och vad skulle liksom gänget tro om honom om han skulle sluta ge stryk och ge upp sin plats som ledaren?
RaderaMen alltså är han ens Eriks riktiga pappa? för det känns mer som att han är en styvpappa? det nämns inte tror jag, men det här beteendet med att han inte slår lillebror känns ju som att Eriks lillebror är hans riktiga barn och Erik inte? Annars förstår jag inte riktigt varför just Erik blir slagen så mycket av farsan? För det står ju ingenstans att han slår mamman eller nåt heller?
RaderaMADDE!!! Neeeeeej, han försöker ju ändra på sig, han tänkte ju redan då i sin gamla skola att han inte bör använda våld, och han gör alltid sina ”uträkningar” innan agerar.
RaderaJaa det är ju sant Lena!! Jag trodde också att det var hans styvfar för någon anledning!!
RaderaEller hur Lena! Det håller jag med om! Varför slår han ens Erik och inte hans lillebror? (Framgår någonstans att hans far inte tycker om när den äldre slår den yngre, men det är ju precis det han själv gör?) Och fick Erik samma bestraffning som nu eller fick han gå slag-fri när han var yngre?
RaderaDANNNYYYYYYYI det 12 första sidorna så skulle Erik och Fyrtornet ha ett fight, och han tänkte ju att om han förlorar så kommer Fyrtonert bli den nya ledare och allting kommer att förändras. Det kanske till och med leder till mer våld. Jag tro inte att vill vara ledare egentligen, det bara blev så för att han började bråka och slå folk.
RaderaJEAN: Mycket snack, liten verkstad? Hmmmmmm. Ska dessvärre inte klanka ner på honom. Han vill förändra sig, men tror inte han riktigt fått chansen till det - förrän nu, då han hamnar på Stjärnsberg. Återstå att se helt enkelt!!
RaderaMADDE!!! jaa du, detta blir spännande att läsa om :)
RaderaJo det är sant JEAAAN, det har inte jag tänkt på men jag känner iallafall, (vi bor i ett fritt land) att han vill inte ge upp den platsen, inte för att systemet kommer funka men för att han vill bevisa någonting. Är det inte lite så att när en person har det jätte tufft hemma så vill dom vissa att dom är tuffa utanför hemmet?? Jag tror att det har lite med det att göra också.
RaderaDet med att han har det tuff hemma kan ju ha lett han till att bli våldsam, jag tro att han känner att han måste ställa upp som ledare för sina vänner. Det känns som att han är en sån person som gör allt för sina vänner och förväntar sig att hans ”vänner” ska göra det samma. Han vill göra en förändring DANNY.
RaderaNär jag läste personbeskrivningarna på sidan 72-73 så blev jag väldigt förvånad över att de var så rasistiska. Det var ju efter andra världskriget, så man skulle ju kunna tro att människorna hade utvecklats och lärt sig någonting av det som har hänt, judehatet, etc. Men tydligen så hade de fortfarande samma världsbild som förut.
SvaraRaderaHåller med! Tycker inte läraren verkar ha en modern människosyn alls. Boken utspelar sig trots allt 1981, läraren verkar inte ha lärt sig någonting från världskrigen!
RaderaBara för att kriget är slut betyder det inte att alla känslor och idéer från kriget är utdöda! Det är inte så jättelångt efter kriget och det var nog relativt vanligt. Man får ju en hint om att rektorn på första skolan också är "nasse" med allt prat om hur svenskar är bättre och starkare än alla andra.
RaderaJa det fanns kvar även efter kriget. Det fanns ju verksamma nazister i Sverige också och dessa lutade sig emot t.ex. forskning på universiteten där rasbiologi var en vetenskap. Så det kom in i skolan också som synes.
RaderaNej, det märks ju tydligt på lärarens beteende. Dessutom att han är "den äldste läraren på skolan" så är det förståeligt med hans tankar osv.
RaderaRasidentifiering sitter olyckligen djupare impregnerad i människans sociala natur än att en galen diktator eller två som tar det hela obehagligt långt kan skrämma folk till öppensinneshet.
RaderaKlokt. Varför finns detta i människans sociala natur då? Vad är det i människan som behöver kategorisera så?
RaderaMänniskan har ett behov att känna sig överlägsen eller på nått sätt bättre än andra. Ett väldigt enkelt sätt att göra det på är att rangordna andra människor som lägre än sig själv, vilket inte är ovanligt än idag.
RaderaSant! Fick en känsla av att Jan Guillou använde scenen om rasidentifiering för en inblick i läget under denna tidsperiod och vilka hårda ramar man var tvungen att hålla sig inom för att inte kunna bli utpekad/utstött från mängden. Rashierarki.
RaderaErik utseende i boken beskrivs: blåa ögon, rak näsa, kraftigt hakparti, breda käkar men ändå en jämn harmoni i ansiktet. Han har en välutvecklad muskulatur kring armarna, bröstkorgen, och höfterna som är smalare. Lårmusklerna är bredare än midjan. Allt detta anser läraren, som även är nazist, vara tecken för germanstammarna, för de som ska vara starkast, vackrast och bäst. Detta kan vara en tidsmarkör, relaterat till kriget och Hitlers människosyn.
SvaraRaderaPrecis Michaela. Detta finns idag också men kanske inte så mycket kopplat till utseende, men att vissa etniska grupper har olika saker som karakteriserar dem (romer osv...)
RaderaMamman har under en tid vetat vad som pågått mellan Erik och Farsan, men inte gjort något. Jag tror att det var för att skydda Erik, att om hon skulle gått emellan så skulle det hela bara eskalera, men när han väl blev reglerad från skolan så visste hon att det skulle bli ett helvete för han, att Farsan förmodligen skulle agera värre än vad han någonsin tidigare hade gjort, så därför anser jag att hon bestämmer sig för att skicka Erik till Stjärnsberg för hans eget bästa, och för att hon vill undvika att Erik ska bli som Farsan, vilket det verkar som när rektorn säger att han är Ondskan själv.
SvaraRaderaJag tror att Eriks mamma har velat ingripa och hjälpa honom hela tiden, men det har helt enkelt inte fungerat på grund av flera anledningar. Men nu precis som Michaela sa, var det dags när han blev avstängd från skolan, hon förstod ju att hans pappa skulle gå i taket. Så det var dags att göra någonting. Men först och främst krävs det MOD av henne. Mod att stå upp mot Eriks pappa och det kanske inte är så lätt när han slås så mycket som han gör. Och hon kanske inte ville tänka på vad som händer med henne om hon hjälper Erik att komma ifrån sin far, för vem ska han då slå?
RaderaOch dessutom krävdes det pengar, att ta sig till därifrån och sedan till Stjärnsberg + massor av pengar för att betala Stjärnsbergskolan med. Och det beskrevs inte som en direkt billig skola…
Ja, och hon vet förmodligen hur stark Erik är som person, och därför vet hon att han klarar dig, medan om farsan skulle gå på lillebrorsan, eller mamman så kanske de inte skulle klara av det lika väl som han gjorde.
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaHon har nog planerat den här resan ett tag skulle jag tro! För dom nämner ju att hon har sålt tavlan nästan direkt i början av boken. Och det var advokater och annat inblandat i det här. Hon har hon inte gått i mellan för att inte förvärra saker ytterligare för Erik medans hon i hemlighet har försökt att hjälpa honom.
Raderafast det känns ändå väldigt egoistisk av henne. Att Erik som är 14 år, ska vara en stark person och ta det från henne liksom.... det är inte okej att farsan slår någon utav de, och egentligen så borde hon skydda sina barn! Men det är väl det att hon inte vågar. Och man ser ju ändå väldigt tydligt att Erik inte klarar sig.
RaderaHon kanske inte var förmögen att klara att reda ut situationen. Hon kanske var rädd för att Erik skulle få mer stryk ifall hon ingrep, att farsan skulle bli uppretad, eller att hon också skulle börja bli slagen. Hon kanske väntade på det rätta tillfället för att hitta en hållbar lösning. Sedan sattes alt på sin spets när han blev relegerad och hon tvingades att ingripa.
RaderaVi fick reda på att mamman hade berättat om Eriks situation för mentorn i skolan när han blev relegerad. Varför berättade hon inte för skolan förut innan det blev ett "seriöst" problem?
Ja, men jag funderar på hur pappan kommer att reagera när han vet att Erik inte är hemma. Det känns som han kommer behöva avreagera sig och att det kommer gå ut över mamman...
SvaraRaderaDet tror jag med, men det är väll också därför Erik försökte plocka på sig så många LördagSöndagar som möjligt, för att han skall slippa åka hem och uppleva den terrorn igen.
RaderaJag tror mamman är beredd att ta på sig det ansvaret, att acceptera det ödet, möjligtvis lite som en självbestraffning för att hon aldrig hjälpte Erik aktivt.
RaderaNär Erki kommer till sthärnbergs är det meden brinnande längtan efter att lämna hans gamla liv bakom sig. Ett stor steg. En obesannad förväntnig på ett idylliskt liv bortom farsan. Även då Erik inget annat ville än att passa in. Kanske han är mer lik dem än vad han tror, att både farsan och stjärnbergs “ lär “ honom att inte störa den slumrande björnen.
RaderaPappans kontrollbehov är inget som kommer försvinna för att Erik försvinner. Ilskan kommer att skifta till något annat, tre alternativ är antingen mamman, lillebrorsan eller mot sig själv.
RaderaReflektion över fråga 5
SvaraRaderaJag tror att vår lilla antagonist inte kommer att "ta all s-k-i-t", så att säga, att han kommer att "fight the machine". Det är det som antagonister gör, eller hur? Jag tror att han kommer att börja bråka igen, om än denna gången i självförsvar. Troligen kommer då han att avslöja lite mer av den andra delen av honom, den delen som han så ambitiöst försöker att dölja. Möjligtvis talar han också senare med sin nya vän (plugghästen, Pierre) om sitt förslutna, och möjligtvis resulterar senare berättelsen i att Pierre förlåter honom och att Erik kan förlåta sig själv.
protagonist* SO-RRYY
RaderaErik tar inte skit från någon förutom sin egna pappa. Han kommer aldrig leva upp till "Stjärnsbergsandan" han sa i boken att folket där borde uppskatta om någon vågar säga emot, och inte gör allt som de äldre säger. Fight the power. Och power to the people.
RaderaHåller med.
RaderaOch, förresten, HA! Jag hade rätt (hade inte läst s.79-81, deras samtal, och gissade fast bara " Möjligtvis talar han också senare med sin nya vän (plugghästen, Pierre) om sitt förslutna". Feel the power of induction! (Vänligen förlåt mig min informalitet.)
Tycker att Erik bryr sig mycket om vänskap också. Han trodde att de där gänget var hans vänner, och han även tog sktryk så att den andra killen kunde komma undan.
SvaraRaderaOch han tänker på de möjliga sätt han skulle kunna sösvara Pierr, trots att dom har bara varit vänner en kort tid.
Precis som du sa Anna så bryr han sig om sina vänner, så man kan ju tänka sig hur besviken och chockad han måste bli när alla hans vänner svek han och skvallrade, även om han försökte hålla ihop gruppen, så blev det så fel i slutändan
RaderaInnan han kom med i gänget på Läroverket (som verkar funnits i ett antal årtionden?) så kanske han fick förtroendet om att gänget var hans väg till vänner och att vad som än händer ska de vara trogna gentemot varandra! Så håller med er ovan!
RaderaJa, han verkar sannerligen vara en mycket lojal vän.
RaderaSpeciellt att han snabbt får förtroende för Pierre! Att han vill skydda honom ifall någonting händer och att han berättar om hans förflutna relativt fort!
RaderaNär Erik kommer till sthärnbergs är det meden brinnande längtan efter att lämna hans gamla liv bakom sig. Ett stor steg. En obesannad förväntnig på ett idylliskt liv bortom farsan. Även då Erik inget annat ville än att passa in. Kanske han är mer lik dem än vad han tror, att både farsan och stjärnbergs “ lär “ honom att inte störa den slumrande björnen.
SvaraRaderaHan har redan väckt den sovande björnen.
Raderahan har petat på den med en pinne. (massor av lördagsöndagar på grund av hand dåliga beteende)
Jag tror att Erik är en björn
RaderaHan är ju trots allt modig som vågar stå upp för sig själv (trots att björnarna jagar honom). Vad tror ni? Tror ni det beror på dumdristighet eller mod att han är så envis som han är?
RaderaDeep mode jag hamnade i på senaste inlägget. Tack och hej.
RaderaBra William, för björnar kan både vara gosiga ELLER blodtörstiga monster som slaktar allt i sin väg och beskyddar det den gillar.
RaderaAlltså jag tycker ju att han är modig att han vågar stå upp mot de, men att det kanske inte är det smartaste att göra. För de är ju väldigt många och han är bara en person, så att chansen att han "vinner" är rätt små egentligen.
RaderaEtt citat som jag tycker passar är : "Man kan klä en björn i en kostym, men det är fortfarande en björn!" Vilket betyder att hur mycket han än försöker så kommer han alltid vara en blodtörstig björn! Cool fakta om björnar, dom äter fett mycket bär
RaderaFråga 7
SvaraRaderaErik är trött på att slåss, och den ändlös cykel av att altid ble tvungen att skyda sig själve, och slö ner dem som vill utmana honom. Han tänker att man för inga vänner när man är sodär.
Och Pierre avundas lite Eriks möjlighet att slå tilbaka, och försvara sig. Pierre tror att ingen vill bli vänner med an som är feg, och kan inte stå upp för sig själv.
1. Erik beskrivs som en helt vanlig pojke som går i en skola som ligger i huvudstaden (läroverket). På skolan går barn till förmögna föräldrar och övre medelklass. I början av boken så förstår man direkt vad för metod som pappan använder för att uppfostra Erik. "Slaget träffade högt upp på höger kindben." I hemmet blir han misshandlad frekvent och med varierande grovhet av pappan med hjälp av olika verktyg såsom björkris. I skolan bedrevs också misshandel av elever men då endast när eleverna misskött sig på något sätt och då blev de oftast slagna med pekpinne framför sin klass. Fick man 3 anmärkningar på en termin så ledde detta till ett sänkt ordningsbetyg. Skolan hade även religiösa inslag i form av obligatorisk morgonbön för alla elever.
SvaraRaderaI skolan så var Erik med i ett gäng som han så småningom skulle bli ledare av. Han är väldigt auktoritär i sitt sätt och förutom att bedriva kriminell aktivitet på skolan och drog sig inte för att slå ner någon annan elev som inte ville betala ett lån till gänget. Han har enligt mig INTE fått sitt våldsamma beteende ifrån sin pappa utan. Våldet som han använder är endast ett en konsekvens av den grova pennalismen som han utsattes av både hemifrån och även i skolan vilket gjorde att han ville beskydda sig ifrån de som försökte göra honom illa och rädslan. Han är skadad ur de anseendet då han associerar våld med trygghet.
Sedan när han blev reglerad ifrån sin skola och mamman skickade honom till en internatskola söder om huvudstaden. Där fanns det inte lärare som slog elever men istället så var det en väldigt hierarkisk ordning bland eleverna där de äldre eleverna bestämde över de yngre eleverna och de nya. I början så var han mest inställd på att vara bäst när det kom till fysiska aktiviteter som simning precis som han var inställd på att vara bäst på gymnastik när han gick på läroverket. Om det var något som Erik inte ville så var det att slåss eller bråka för att han visste att ett sådant beteende skulle göra så att han blev reglerad även ifrån den skolan och då skulle han inte kunna få en bra framtid. Det blev problematiskt när fjärderingare och rådsmedlemmar började utsätta han för samma sorts pennalism som han blev utsatt av ifrån sin pappa. Han ville inte slåss men som konsekvens av den ständiga pennalismen som han utsätts av hemma och även i skolan så hade han det väldigt svårt när det kom till att behärska sin illska och även tygla de faktum att han visste om att han kunde slå ner dom.
Dagens skola skilljer sig markant ifrån den skolmiljön som beskrivs i boken. Man kan inte bli slagen av lärare och elever som misshandlar andra elever tolereras inte alls i samma utsträckning som på den tiden då det även var tillåtet för lärare att slå elever, och då blev det som konsekvens en gråzon där elever misshandlade varandra och där lärarna inte riktigt inte visste vad de skulle göra åt saken på den tiden. En stor likhet mellan skolan idag och då är tyvärr denna hierakiska ordning bland eleverna som tyvärr finns även idag, trots att mobbning inte är accepterat av lärare och bland eleverna generellt så finns det fast inte lika öppet som då. Grupperingar och indirekt mobbning av elever som inte passar in i form av utfrysning mer ofta än direkt mobbning och misshandel som var mer vanligt då.