Ondskan s. 81-144
1. Hur är Stjärnsberg som skola? Lektioner, lärare...?
2. Hur märker man av hierarkin i skolan? Var passar Erik och Pierre in i den?
3. Kommentera Erik respektive Pierres inställning till våld i olika situationer.
4. Varför lägger författaren så stort fokus på Rutan-scenen?
5. Kommentera de kursiva avsnitten och vad de bidrar med till berättelsen. Citera!
6. Vad säger ni om Eriks uppförande på Stjärnsberg? Är han smart eller inte?
7. Hur tänkte ni om scenen med hemvärnet?
Annat ni vill diskutera?
1. Skolan är helt okej, man kan till och med säga att den är as bra. Eftersom den har lärare som inte favoriserar så som de gjorde på Eriks gamla skola.Och de tramsar inte runt på lektionerna, utan de lär sig faktiskt saker! På stjärnsberg är det utbildning som gäller under lektionstid.
SvaraRaderaHåller med! Till skillnad från Läroverket så har faktiskt Stjärnsberg (vad det verkar som) väldigt bra lärare, bortsett från att de är väldigt fega. De vågar inte riktigt bryta sig ur "Stjärnsbergs andans traditioner", vilket är synd.
RaderaDom verkar bra förutom att dom inte vågar stå upp för eleverna! Och förutom nazist lärarna, dom är inte super bra!
RaderaVet dock inte om kamratuppfostran och pennalism är en bra förutsättning för en "bra skola"..
RaderaMen står inte lärarna på Eriks sida med valet av litteratur till lördagsöndagarna?, dem låter Erik läsa nästan vadsomhelst. Och gympatränaren pushar för att Erik ska motarbeta systemet med genom att vinna över eleverna i gymnasiet.
RaderaSom idrottsläraren till Erik om straffarbete och arrest p. 107 "Förbannat dumt. Jag menar...förbannat att spelare som du, nej hela det där systemet är dumt. Men inte mycket att göra åt"
RaderaDet märks ju tydligt att lärarna inte alls tycker om systemet, men att det är traditioner som dessvärre måste följas.
Jag tro att lärarna på skolan är egentligen emot detta med våld och rutan men dem kan ju inte säga nåt pga att det inte berör dem och att det är skolans "tradition"
RaderaJag tycker det är dumt av lärarna egentligen. Även om det är skolans "tradition", våld borde inte vara acceptabelt och lärarna borde ju inte låta eleverna har så stor makt och påverkning på skolan. Varför ska eleverna bestämma hur det ska va i skolan? det är ju inte deras jobb.
RaderaUndrar vad som skulle hända ifall lärarna faktiskt skulle göra uppror...? Vem är det som egentligen säger åt dem att hålla i traditionerna?
RaderaJag tro som sagt att lärarna har ingen makt alls utan för klass rummet och jag förstår inte varför inte rektorn säger nåt om det...alla på skolan är ju medveten om hur mycket det är med våld på skolan men ingen vågar eller ha vilja att ta tag i det och göra en förändring.
RaderaDet är stor skillnad mellan undervisningen och skolan, och det känns som lärarna inte anser att det är deras ansvar när det kommer till det som händer utanför klassrummen. Men nu när Erik kommer och står emot så tror jag fler och fler lärare kommer att inse att något måste hända.
RaderaJag tycker att det är konstigt att det inte har kommit en 4:a till skolan med samma värderingar som Erik, En motståndare till systemet som har en högre ställning och kan förändra systemet överifrån.
RaderaOm Eriks uppträdande är smart eller inte vet jag inte, men jag tycker att det är rätt. Det system som finns på skolan ska inte finnas...
SvaraRaderaHan är ju en smart kille egentligen men om han försökte ju att bli en ny Erik så jag tycker det va ganska dumt av honom att sätta sig själv i den där situationen där han var tvungen att slås igen. Han hade liksom chansen att förbättra sig men jag förstår att han va tvungen att slås när han va i rutan annars skulle dom ju slå honom ännu mer och det ville han ju inte. Han säger ju själv också "vad jag försöker förklarar är alltså att man kan använda våld för att slippa våld"
RaderaJag tror att det är bra för skolans förändring att Erik började där, det kanske kan bli någon skillnad istället för att de ska sitta fast i en ond cirkel, där de äldsta bestämmer och får göra vad de vill, medan de yngre ska lyda och vara artiga.
RaderaI början tyckte jag inte alls att det var smart av honom att slåss, för att han då bara drog uppmärksamheten på sig själv, på ett negativt sätt. Fast just nu ser det ju bra ut, eftersom folk har sett att han slåss, så vågar de inte utmana honom i rutan, han har fått många dagars arrest, men det är bara positivt för honom, eftersom han slipper åka hem, och han kan plugga inför skolan, han har fått lärarna på sin sida, etc. så det känns ju som att det han gjorde var smart i alla fall hittills. Fast man kan jju tänka sig att det inte alltid kommer vara såhär bra, utan att de äldra någon gång kommer slå tillbaka.
RaderaEtt annat resultat skulle kunna bli att systemet görs om, denna gång mycket hårdare. Att eleverna i realskolan förlorar på detta för att dem får det ännu värre än vad de hade det innan Erik kom och gjorde revolt.
RaderaJa, jag håller med Alfred där, att det känns som om det kommer få ett dåligt slut, och att de äldre bara kommer öka våldet mot de yngre, dels för att bevisa sig och dels för att det inte ska hände nån mer gång att någon sätter sig upp mot dem.
RaderaJag kan inte bestämma mig om vad jag känner när dett gäller hur Eric har hanterat sig själv. På ena sidan är dett dumt av honom att vara 'ny och käfftig.' Han är för stolt, han gör alting svårare för sig själv i slutet, och känske gör han saker svårare för dom andra som kontroleras av rådet och så vidare. Men på andra sidan vet han att det är en dålig och orättvist system, och han känner liksom att han vill bara bli lemnad i fred, eller att saker ska vara rättvist
RaderaFrån ett utomstående perspektiv skulle jag också vilja säga att huruvida vad Erik håller på med är smart eller inte är tvivelaktigt. Men, sett utifrån Eriks personliga intressen, skulle jag säga att den väg han valt på Stjärnsberg möjligen inte är perfekt, men ändå väldigt smart; smart utifrån det att han ändå inte är någon som rimligen bara kan lägga sig ned och ta emot en massa skit. Varenda en av hans val är väldigt rationella utifrån hans egen livssyn och eftersträvanden.
RaderaHierarkin i skolan är först och främst uppbyggd efter vilken årskurs man går i, och om man är med i rådet eller inte. Ju högre årskurs ju högre i hierarkin står man. Den andra saken som påverkar hierarkin är familjens samhällsposition, om man är adlig, och rik så står man lite högre än de som är fattiga. Erik och Pierre ligger nog ganska långt ner i hierarkin, för de bli alltid utsatta av rådets, och fjärderingarnas uppläxning, detta är ju självklart också på grund av att Erik är "lite" stöddig, och vägrar ta order.
SvaraRaderaDe yngsta studenter ska uppfostras av dom äldre...vilket betyder bara att dom äldre har alt controle och dom yngre can inte göra nogot emot dett
RaderaTill största delen är det nog så att ju högre årskurs desto högre i hierarkin. Men det finns några undantag, till exempel någon kille som gick första året där och blev utmanad i ringen av några "straffprefekter" och tydligen så tyckte de att han kröp ut för fort eller till och med vägrade att slås (jag minns inte riktigt) och på grund av det så blev han kallad råttan. Även fast han nu går i högsta årskursen.
RaderaJag skulle nog säga att samhällspositionen är rankad högre än årskurs! De som är med i rådet är dom som har det bäst ställt! Det handlar väldigt lite om hur man är som person på skolan, utan mer vart de som är högre upp än dig vill ha dig i hierarkistegen. Eftersom Erik är varken rik eller högt uppsatt i samhället och på det så är han just "stöddig", det sätter honom och alla runt honom på rådets "radar" och skapar bara en ond spiral
RaderaJa, och Erik är ju van med att ha makt, så det måste vara svårt för honom att hamna i underläge, men för att skydda sig ifrån att hamna där så käftar han emot, och försöker ta sig igenom de åren han ska spendera på skolan.
RaderaDet handlar inte bara om hur man har det ställt hemma, att vara adlig eller inte spelar viss roll men ändå så är det inte bara det som bestämmer vilken "rank" man får. Alla fjärderingare och de i rådet, har förmodligen också fått stryk i rutan någon gång när de var nya. Och beroende på hur man tog det, och sedan hur man accepterade "Stjärnsbergsandan" spelar nog också en stor roll i sin "rank".
RaderaOch denna onda du spiral du pratar om är också känd som Stjärnsbergsandan och kamratuppfostran vilket tydligen inte fungerar!
Ja absolut, skolan Erik gick på har en hierarki där snabbhet och styrka styr. Erik är kung på den skolan, men att sen komma till en skola där hierarkin styrs av samhällsposition och pengar så hamnar Erik i underläge. Här är Erik lägst ner eftersom han varken har pengar eller "respekt" för dem äldre! Erik känner sin intryckt i ett hörn och tar till det enda han känner till, våldet!
Radera4. Jag tror att författaren lägger fokus på att informera om rutan och detaljerat berätta om när Erik blir utmanad att slåss i rutan och slagsmålet för att det är just den rutan som är anledningen till att han flyttade ifrån Läroverket. För att slippa använda våldet som en slags härskarteknik. Det känns också som att just pga att det finns en så tydlig maktstruktur på Stjärnsberg skolan så blir rutan på skolgården den enda platsen där Realskole elever och fjärderingare och rådisar blir på något sätt jämlika även om slagsmålen alltid är mellan 2 fjärderingare och en Realskole elev.
SvaraRaderaJag tror också att Guillou lägger ner stort fokus på Rutan då det är någonting banbrytande när det kommer till Stjärnsbergs traditioner - att någon från Realskolan kommer ur Rutan på sina ben och inte sina knän. Fokuset har han också lagt ner på att de här killarna (fjärderingarna eller vad de nu var) faktiskt inte kunde slåss, vilket jag tror skulle symbolisera att många från Stjärnsberg mer tänker att "Såhär är traditionerna och så är det jag måste följa dem" istället för att försöka hindra det hända.
RaderaJag tror också det, men även att Erik får det "lättare", liksom att de inte går på han som de gjorde i början, och nu vill ingen utmana han, så därför har han fått en viss position där han kan skämma ut rådet för hela skola, samt att han får en del av skolan, och nu även lärarnas support för att han står upp för sig själv, och inte låter sig trakasseras. Detta märks även tydligt när han är i arresten och lärarna hjälper honom att få mer och mer böcker, och till sist orkar inte ens vakthavande bry sig.
RaderaBra Armin! Det är ju också en förstärkning av karaktärerna Erik och Pierre som framförs i det här avsnittet.
RaderaHåller helt med! Hela anledningen till att Erik gick in så hänsynslöst och brutalt var att han ville slippa utmanas igen till rutan under sin tid på Stjärnsberg.
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaEn vändpunkt rentutav då? Man kan se hela Rutan.scenen som en liten historia i sig med upptrappning, klimax och avtoning. Ser ni det?
Radera